Techniek analyse

In het mountainbike zijn er verschillende aandachtspunten waaraan je specifiek kan werken, we hebben dit onderverdeelt in verschillende gebieden

Bijna altijd is er een combinatie van meerdere aandachtspunten nodig in en op een trial, een obstakel of een moeilijke passage, hoe meer er nodig zijn des te moeilijker de uitvoering

Al je deze individueel niet beheerst zal een combinatie ervan zeker niet lukken

  • MTB Training Maastricht MTB clinic Maastricht Mountainbike clinic Maastricht

    1. Positie & Balance

    Dit is de basis voor alle skills, het aanleren van de juiste positie (stabiliteit) en het verkrijgen van balance door je te houding te verplaatsen op de fiets d.m.v. laag/hoog, voorwaarts/achterwaarts, zijdelings en draaiend

    Stabiliteit, hier ligt de focus voor beginners. Balance, neigt meer naar gevorderd niveau, o.a. trackstand en low speed handling

  • MTB Training Maastricht MTB clinic Maastricht Mountainbike clinic Maastricht

    2. Werking van de onderdelen

    Hoe gebruiken we de remmen en stellen deze af, hoe en wanneer schakelen we, hoe pedaleren we en in welke frequentie

  • MTB Training Maastricht MTB clinic Maastricht Mountainbike clinic Maastricht

    3. Terrein bewustzijn - Richting & Druk controle

    3a. Terrein bewustzijn

    Waar kijken we naar toe, het analyseren van de ondergrond en welke lijnkeuze maken we dan

    3b. Richting controle

    Sturen/Kantelen/Roteren

    Er zijn verschillende bochten o.a. scherpe, korte, langzame, snelle, vlakke, losliggende en ondersteunende bochten, iedere bocht heeft zijn specifieke kenmerken. Afhankelijk van het soort bocht zal er meer focus liggen op een van de drie dan de overige, maar in iedere bocht stuur, roteer en pas je de hellingshoek (kantelen) aan

    3c. Druk controle

    Passief (beginners) & actief (gevorderd) gebruik van de vering en mogelijkheden van het terrein

    Passief: om de krachten die het terrein op je uitoefent op te vangen door armen en benen als dempers te gebruiken

    Actief: om kracht op het terrein uit te oefenen om meer snelheid, grip of hoogte te genereren

  • MTB Training Maastricht MTB clinic Maastricht Mountainbike clinic Maastricht

    4. Timing en coördinatie

    Hoe veel, wanneer, hoe lang, hoe snel, en hoeveel keer