Volwassenen

Het lesgeven doen we op een enthousiaste en relaxte en geduldige manier om je voldoende vertrouwen te geven. Maar tijdens een clinic onafhankelijk welk niveau zal je ook flink worden uitgedaagd, je wordt uit je comfortzone gehaald, grenzen worden verlegd en je wordt bewust gemaakt van hoe je op de fiets zit, welke techniek je gebruikt en waarom.  Tijdens een training maak je meters i.p.v. kilometers, maar vergis je niet in de inspanning en vermoeidheidsfactor zowel mentaal als fysiek, van het herhalen, de uitdaging, verleggen van grenzen en het vasthouden van je concentratie.

We maken ook gebruik van videoanalyse zodat je zelf kan zien wat je in werkelijkheid doet en of dit overeenkomt met wat je denkt te doen, dit heeft vaak verrassende reacties van deelnemers, “dacht echt dat ik deed wat je vertelde, maar ik zie nu dat het helemaal niet zo is” we proberen dit op hetzelfde niveau te krijgen doen wat je denkt te doen.

Ook is er aandacht voor een gehele bike controle, onderhoud en pech onderweg, afstelling van de remmen, vering, bandendruk en zitpositie.

Beschikbare clinics:

De oefen locatie wordt bepaald aan het skills niveau en de weersomstandigheden.

    • Nederland, Maastricht en omgeving, regio Zuid-Limburg
    • België, Limburg of in de Ardennen
    • Duitsland, omgeving drielandenpunt
  • Privé clinic (ideaal als je graag individueel wilt)
  • Privé clinic op maat voor twee personen
  • Privé clinic op maat voor een groep tot maximaal 8 deelnemers
  • 4-daagse Clinic;  dit zijn 4 lessen om de twee weken, hiermee is er ruimte om tussendoor met het geleerde te kunnen oefenen. Met een 4 daagse training boek je veel progressie op korte termijn. We maken gebruik van verschillende locaties in Maastricht, Zuid Limburg en in de Belgische Ardennen afhankelijk de weersomstandigheden en van het niveau level van de groep.
  • Gidsen,  met aandacht voor tips & tricks gedurende de tocht omgeving Zuid-Limburg. Belgisch Limburg of in de Belgische Ardennen

 

Niveaus:

Jouw skills niveau zelf aangeven kan soms wel eens verwarrend zijn, bijvoorbeeld ten op zichtte van je fiets vrienden kan je de meest vaardige van de groep zijn, maar misschien ligt je niveau nog bij het basis level terwijl je denkt zelf al verder te zijn, soms ben je goed in een bepaalde vaardigheid terwijl je andere vaardigheden nog niet onder de knie hebt, welk niveau denk je dan te hebben en voor te kiezen. Dit blijft altijd lastig. Bij twijfel neem dan contact op. Een algemene indicatie vind je hier beneden.

Naast je vaardigheid is ook je eigen gezondheid en conditie een factor, hoe moeilijker het terrein hoe fitter je fysiek en mentaal moet zijn, hou hier ook rekening mee.

Per clinic ligt de focus volledig op techniek, je maakt in principe meters i.p.v. kilometers. Maar vergis je niet, conditioneel zowel fysiek en mentaal word je enorm uitgedaagd. Hoe fitter je bent hoe langer je het volhoudt.

  • Basis: (terrein; eenvoudige mtb routes in nederland)
    • introductie van de juiste terminologie, goed leren af en opstappen, basis positie, correct gebruik van beide remmen, goed leren schakelen, balance bij lage snelheid, bochten met lage en hogere snelheid, dalen en klimmen, voor en achterwiel vrijmaken van de grond, kleine obstakels
  • Intermediate (trail) (terrein; specifiek mtb terrein, rotsen, wortels, single trails etc)
    • correct remmen in moeilijkere situaties, snelle bochten, offensieve u-bochten berg op en berg af, iets grotere obstakels, trackstand in het terrein, steil klimmen en afdalen, kleine jumps en drops, basis bunny hop, voor en achterwiel goed kunnen optillen
  • Gevorderd (enduro) (terrein; uitdagend terrein, grote obstakels, steil, ruw etc)
    • correct leren remmen in alle situaties, krappe u-turns door het achterwiel om te kunnen zetten, overwinnen van hoge obstakels, track stand in alle situaties, hoge jumps & drops, juiste bunny hop, wheelie, manual, stoppie 

Wat komt o.a. aan bod tijdens een training, afhankelijk van het niveau:

  • Controle fiets, het afstellen van de remmen (één vinger afstelling) vering & helm en controleren/uitleg bandenspanning.
  • Balance en juiste positie op de fiets
  • Afdalen, steil, off-camber, wortels, drop-offs, switchbacks etc.
  • Klimmen, steil, off-camber, wortels, Step-ups, switchbacks etc.
  • Obstakels, Drops, jumps, step-ups, boomwortels etc
  • Bochten techniek, langzaam, korte, snelle en onder steunende bochten
  • Terrein leren lezen, ondergrond inschatten, waar kijken we naar toe, welke lijn kiezen we en rijden wij deze ook!
  • Timing en coordinatie

Wat verwachten we van jou:

  • Je bent zelf in goede conditie
  • Je bike verkeert in uitstekende staat
  • Reserve onderdelen voor pech onderweg bij je hebt, o.a. powerlink, reserve binnenband
  • Bike is voorzien van een dropperpost
  • Heb je deze niet dan een verstelbare zadelklem om eenvoudig de zadelhoogte te kunnen aanpassen
  • Graag zien we ook dat er flatpedals zijn gemonteerd, Je leert hiermee een veel beter gevoel met de fiets te krijgen wat je skills enorm zal verbeteren
  • Gepaste kleding aangepast aan het weer
  • Knie en elleboog protectie
  • Rugzak
  • Voorkeur voor een fietsbril i.v.m. bescherming van je ogen
  • Goed passende helm
  • Handschoenen met lange vingers
  • Je gaat akkoord met de instemming verklaring